Terug naar angst
Informatie
geschatte leestijd 2 min

Omgaan met angst van mensen met dementie

Iemand met dementie heeft steeds minder vat op de wereld en de eigen gedachten, maar kan niet benoemen hoe dat komt, ook niet voor zichzelf. Dat is behoorlijk beangstigend. Dat is precies wat je naaste ervaart. Ze maakt zich zorgen omdat ze beseft dat er iets aan de hand is en niet weet wat haar te wachten staat. Ze krijgt steeds minder grip op haar leven. Dat maakt haar angstig. Je kunt dat wel begrijpen, maar hoe ga je met die angst om? Hoe kun je haar helpen zich veilig te voelen?

Angst herkennen

Signaleren dat iemand met dementie angstig is, vraagt een andere kijk van je dan bijvoorbeeld opmerken dat een kind bang is. Misschien herken je iets van het onderstaande gedrag bij je naaste.

  • Zich zorgen maken over alle details van een afspraak.
  • Niet alleen willen zijn.
  • Zich steeds afvragen waar de mensen zijn.
  • Ongeduldig, schrikachtig of nerveus zijn.
  • Bang zijn om fouten te maken.
  • Rusteloos zijn, niet stil kunnen zitten.
  • Doelloos rondlopen.

Als je het gedrag van je naaste herkent en erkent als angst en onzekerheid, kun je haar des te beter geruststellen. Het is goed te beseffen dat jij in haar groeiende onzekerheid misschien wel haar belangrijkste houvast bent.

Ik ben heel vaak onzeker omdat ik de helft ben vergeten en de andere helft niet meer weet. En dan ligt er een briefje en zo onthoud ik het dan. Briefjes zijn fijn, dat is een tip voor iedereen.

Emma (76)

Wat je kunt doen

Iedere situatie is anders. Afhankelijk van jullie situatie kun je volgende proberen.

  1. Voorkom dat mensen in de omgeving de angst en zorgen erger maken. Van een overbezorgde, drukke buurvrouw gaat geen geruststelling uit. Het helpt wel als je naaste haar zorgen kan delen met familie en vrienden die begrip tonen en haar gerust kunnen stellen. Misschien wil ze met lotgenoten praten.
  2. Een (redelijk) opgeruimd huis en weinig lawaai geven rust en zekerheid.
  3. Ga na wat je naaste ontspanning geeft. Rustige muziek, een ritje in de auto, een warm bad of het zachtjes masseren van haar handen kan heerlijk voor haar zijn.
  4. Lichaamsbeweging helpt om te ontspannen. Misschien loopt ze graag met je naar de brievenbus, wil ze wat onkruid wieden of maakt ze graag even een dansje met jou op rustige muziek.
  5. Maak overal lijstjes van die je naaste kan afvinken. Die briefjes geven haar houvast voor boodschappen, afspraken en taken die ze zelfstandig kan doen.
  6. Probeer je naaste af te leiden, zodat ze haar aandacht ergens anders op kan richten.
  7. Praat met je huisarts over het medicijngebruik. Sommige kalmerende medicijnen kunnen de angsten juist versterken of werken verslavend. Mogelijk neem de angst van je naaste toe door het gebruik van medicijnen tegen haar fysieke klachten. Lees de bijsluiter van de medicijnen die ze krijgt, bijvoorbeeld tegen hart- en vaatziekten, en bespreek met je huisarts de mogelijke bijwerkingen bij je naaste.
  8. Zorg goed voor jezelf. Voldoende slaap en ontspanning zijn voor jou net zo belangrijk. Schroom niet (professionele) hulp in te schakelen zodat jij tijd voor jezelf vrij kunt maken.
  9. Als je niet meer weet wat je kunt doen, schakel dan een gedragsdeskundige in zoals een 

    ouderenpsycholoog

    Ouderenpsycholoog

    Een ouderenpsycholoog houdt zich onder andere bezig met psychische en gedragsproblemen bij ouderen. Hij is gespecialiseerd in gedrag dat voortkomt uit lichamelijke aandoeningen en dementie. Ouderenpsychologen diagnosticeren, behandelen en geven begeleiding. De ouderenpsycholoog valt onder de eerstelijnszorg en wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Voor het inschakelen van de ouderenpsycholoog moet de huisarts een verwijzing afgeven. Het eigen risico wordt aangesproken.

    Die kan je advies geven dat aansluit bij jullie situatie. 

 

0 reacties

Samen met jou en andere mantelzorgers willen we ontdekken wat we nog allemaal kunnen verbeteren aan dementie.nl.

Geef ons advies