Terug naar bewegen
Informatie
geschatte leestijd 2 min

In beweging blijven met dementie

Actief blijven betekent ook in beweging blijven. Bewegen is goed voor lichaam én geest van je naaste. Heel intensief bewegen of sporten is misschien teveel van haar gevraagd, maar er zijn genoeg manieren waarop ze toch (ook samen met jou) in beweging kan blijven.

Beter slapen en eten

Er is veel onderzoek gedaan naar de invloed van bewegen op dementie. Daaruit blijkt dat bewegen de kwaliteit van leven vergroot en het ziekteproces iets kan afremmen. Bewegen heeft ook een positief effect op het slaappatroon van je naaste, op haar eetlust en haar stemming, de communicatie, en angst en onrust. Als ze samen met anderen kan bewegen stimuleer je tegelijkertijd op een positieve manier haar sociale leven. Dat voorkomt dat ze in een isolement terechtkomt.

Zie jij geen manieren om je naaste in beweging te krijgen? Vraag dan raad aan een hulpverlener. Een ergotherapeut die gespecialiseerd is in dementie kan je naaste leren bewegen en jou leren hoe je met haar om kunt gaan. De huisarts kan je doorverwijzen.

Dan zei ik: “Kom op, je bent nog niet klaar. We gaan weg.” Dan krabbelde hij helemaal op en liepen we samen de stad in. Koffie drinken ergens.

Gré (76)

Wat kun je doen?

  • In het beginstadium van de dementie kun je kijken of er mogelijkheden zijn voor je naaste om haar oude sport uit te oefenen. Misschien is er iemand binnen je netwerk die dit met haar kan doen? Denk bijvoorbeeld aan gymnastiek, Nordic Walking en zwemmen.
  • Stofzuigen, de stoep vegen, afwassen en tuinieren zijn klusjes in en om huis die haar in beweging brengen. Maar ook zelf naar het toilet lopen, aankleden, tandenpoetsen en zelfs kauwen vallen onder de noemer bewegen.
  • Laat haar dagelijks haar vertrouwde blokje om lopen. Kan ze dat niet meer alleen, dan is er misschien wel iemand in de buurt te vinden die met haar mee wil wandelen.
  • Fietsen op een duofiets, een bal of ballon overgooien en zwemmen zijn mogelijkheden voor je naaste als ze minder mobiel is. 

Wil je meer inspiratie om in beweging te blijven? Bekijk dan alle bewegingstips. Daarin staan ook allerlei handige links naar (georganiseerde) activiteiten in de buurt of naar vrijwilligersinitiatieven die je helpen een beweegmaatje voor je naaste te vinden.

Contra-indicatie

Als je naaste niet of nauwelijks fit is of met onderstaande gezondheidsklachten kampt, neem dan eerst contact op met de huisarts of fysiotherapeut. Wees terughoudend met al te enthousiast bewegen als je naaste last heeft van:

  • Hartproblemen;
  • Hoge bloeddruk;
  • Onverklaarde pijn op de borst;
  • Duizeligheid of flauwvallen;
  • Bot- of gewrichtsproblemen;
  • Ademhalingsmoeilijkheden;
  • Evenwichtsproblemen of regelmatig vallen.
0 reacties