Terug naar eten en drinken
Informatie
geschatte leestijd 3 min

Hulp inschakelen voor eten en drinken in huis

Als je naaste hulp nodig heeft bij eten en drinken, wordt de zorg die je geeft zwaarder. Dat geldt zeker als jullie niet in één huis wonen. Je naaste moet tenslotte meerdere keren per dag eten en drinken. Hulpmiddelen als een veilige kookplaat of kant-en-klare maaltijden kunnen uitkomst bieden. Maar je kunt ook hulp inschakelen voor je naaste, zowel bij het in huis halen of klaarmaken van eten, als bij het eten zelf.

Boodschappen doen en eten klaarmaken

Als je naaste graag kookt maar dat niet meer zelfstandig kan, kun je zelf helpen of hulp vragen aan familie of vrijwilligers. Op regelhulp.nl vind je ingangen om de beschikbare hulp in de omgeving te mobiliseren of vrijwilligers te vinden die ondersteuning kunnen helpen bij het boodschappen doen en koken. Veel supermarkten hebben tegenwoordig ook een bezorgservice. Informatie hierover vind je op de website van de supermarktketen.

Zelfstandig eten koken

Als je naaste altijd zelf heeft gekookt, zal ze dat waarschijnlijk het liefst zo lang mogelijk zelfstandig blijven doen. Dat kan op een gegeven moment onveilig worden, bijvoorbeeld als ze vergeet het gas of de elektrische kookplaat uit te doen. De aanschaf van een inductiekookplaat kan helpen voorkomen dat je naaste zich brandt. Je naaste moet dan wel in staat zijn om te leren koken op dit systeem. Bij het Wmo-loket van je gemeente kun je informeren of je voor zo’n aanpassing een vergoeding kunt krijgen. Dat kan het geval zijn als de gemeente vaststelt dat je naaste door de aanpassing langer thuis kan blijven wonen en niet naar een zorginstelling hoeft te verhuizen.
Lees ook het artikel Veilig koken met tips voor veiligheid in de keuken.

Ma vergeet de elektrische kookplaat vaak uit te zetten en gaat er dan na het eten met een doekje overheen. Vorige week heeft ze zich daardoor flink bezeerd.

Karin (48)

Kant-en-klaar kopen, laten bezorgen of lekker aanschuiven

Vroeger was een kant-en-klaar maaltijd uit de supermarkt al snel te vet of te zout, of allebei. Tegenwoordig kun je veel prima maaltijden krijgen, die eenvoudig zijn op te warmen in de oven of magnetron. Je kunt ook maaltijden thuis laten bezorgen via een maaltijdservice, zoals maaltijdservice.nl of maaltijdzorg.nl. Verder zijn er in veel gemeenten initiatieven om - meestal heel betaalbaar - samen te eten, bijvoorbeeld in wijkgebouwen of verzorgingshuizen. Je kunt daar ook samen met je naaste naar toe. 

Ien en ik eten tegenwoordig twee of drie keer per week in de seniorenflat hier in de buurt. Dat smaakt prima, scheelt een hoop werk, en je hebt nog eens wat aanspraak.

Eef (83)

Zelfstandig eten en drinken 

Je naaste zal geleidelijk meer moeite krijgen met zelfstandig eten en drinken. Hulpmiddelen om haar daarbij te helpen, zoals speciaal bestek of speciale borden, worden soms vergoed via een aanvullende verzekering. Of dit zo is en zo ja voor welke hulpmiddelen dit geldt, staat in de verzekeringspolis. Je kunt ook met de zorgverzekeraar van je naaste bellen om met vragen hierover. 

Helpen bij eten en drinken via de Wlz

Hulp bij eten en drinken valt niet binnen de zorg die de gemeente of de zorgverzekeraar aanbiedt. Deze zorg kun je regelen via de Wlz (wet langdurige zorg). Hiervoor heeft je naaste een indicatie van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) nodig. Deze indicatie kun je aanvragen via de website van het CIZ. 

Hulp bij het regelen 

Hulp regelen voor je naaste is erg belangrijk. Die krijgt hierdoor ondersteuning bij de dingen die ze niet langer zelf kan en jij krijgt steun bij je zorgtaak. Maar niet iedereen vindt hulp organiseren even gemakkelijk. Heb je hier moeite mee, vraag dan hulp van een familielid of professional, bijvoorbeeld een mantelzorgmakelaar. Die kan je helpen bij regeltaken op het gebied van zorg, arbeid, welzijn, wonen en financiën. De diensten van een mantelzorgmakelaar worden door veel aanvullende zorgverzekeringen vergoed en soms ook door de gemeente: vraag ernaar bij het Wmo-loket. Je kunt ook de casemanager van je naaste om hulp vragen. Die is goed op de hoogte van de mogelijkheden in de regio.

Kom je er niet uit en verdwaal je in het woud van instanties en regelingen? Bel of mail dan het Meldpunt Juiste Zorg. Dit Meldpunt is alleen telefonisch of per mail bereikbaar. Een e-mail meldpunt@juisteloket.nl wordt binnen drie werkdagen beantwoord. Telefonisch kun je het Meldpunt bereiken maandag tot en met vrijdag van 10.00 – 17.00 uur. Telefoonnummer 030 789 78 78.

0 reacties

Samen met jou en andere mantelzorgers willen we ontdekken wat we nog allemaal kunnen verbeteren aan dementie.nl.

Geef ons advies