Terug naar impact mantelzorg
Informatie
geschatte leestijd 2 min

Omgaan met schuldgevoelens over het nemen van tijd voor jezelf

Het is begrijpelijk dat je je soms schuldig voelt als je als mantelzorger tijd neemt voor jezelf. Want hoe kun jij nu genieten terwijl je naaste alleen is of door iemand anders wordt verzorgd? Het is goed om je te realiseren dat je de zorg beter aankunt als je jezelf regelmatig wat tijd en ruimte gunt. Als je even hebt kunnen opladen, kun je je naaste makkelijker positief tegemoet treden. En juist jouw benadering is erg belangrijk bij de omgang met je naaste met dementie. 

Ik merk dat ik mijn wekelijkse bridgeavond echt nodig heb. Na een leuke avond voel ik me veel beter. Opgewekter ook. Grappig is dat mijn man dan ineens veel minder dwars lijkt.

Riet (72)

Elke mantelzorger heeft het nodig

Tijd voor jezelf is geen luxe, maar een absolute noodzaak als je goed voor jezelf wilt zorgen. Andere mantelzorgers zullen dat beamen, zeker als ze al langer mantelzorger zijn. Toch kun je je nog altijd schuldig voelen als je ook echt tijd voor jezelf neemt. Bovendien kost de voorbereiding daarvan  je óók tijd en energie. Je moet tenslotte eerst zorgen dat je naaste goed wordt opgevangen voordat jij weg kunt gaan. Besef wel dat wat je voor jezelf organiseert ook in het belang is van je naaste.  

Mijn man probeert me wel eens een schuldgevoel te bezorgen als ik ga tennissen, maar ik probeer dat te negeren. De buurvrouw let op hem en ik moet er soms echt even uit.

Truus (77)

Aan hulp wennen

Als je voor het eerst de zorg even aan een ander overdraagt om wat tijd voor jezelf te nemen, twijfel je er misschien aan of je er wel goed aan doet. Zet toch door. Je naaste went er meestal vanzelf aan dat er (tijdelijk) iemand anders voor haar zorgt. Ze kan het kan zelfs als een prettige afwisseling ervaren. Misschien vind jij het in het begin lastig zijn om je echt te ontspannen. Als je ziet dat het thuis ook goed gaat als een ander bijspringt, ga je vanzelf meer van de tijd voor jezelf genieten. En dat heb je nodig om je batterij op te laden.

Contact met lotgenoten

Een goede manier om te leren omgaan met schuldgevoelens, is door contact te zoeken met lotgenoten. Dat kan door een Alzheimer Café of gespreksgroep te bezoeken, maar ook door deelname aan het Alzheimer Forum.

Ik wil mijn moeder graag helpen, maar mijn gezin en werk vragen ook veel aandacht. Dat vreet aan me. Door op het forum te lezen en tips te krijgen, kan ik de situatie steeds beter aan.

Jannie (49)

Overeind blijven in moeilijke tijden
Dilemma's bij dementie - in gesprek met mantelzorgers

Extra lastige situaties: praat erover!

Als mantelzorger voel je je van tijd tot tijd ‘opgesloten’. Je naaste is voortdurend afhankelijk van je en dat kan enorm beklemmend werken. In bepaalde situaties drukt de zorgvraag van je naaste extra zwaar. Bijvoorbeeld als je merkt dat je carrière eronder lijdt en je werk nog harder aan je trekt dan je naaste. Dat knaagt aan je: je voelt je misschien wel schuldig en egoïstisch. Of misschien kreeg je partner de diagnose Alzheimer terwijl je op het punt stond de relatie te beëindigen. Dan wordt het extra moeilijk om de zorg vol te houden. 

Bij zulke dilemma’s is het belangrijk om je situatie te bespreken met een buitenstaander. Dat kan een vriend zijn, een coach of een andere adviseur. Je kunt er ook (anoniem) over praten op het Alzheimer Forum of via de Alzheimer Telefoon (0800-5088). Hier kun je lezen wat anderen in dezelfde situatie hebben gedaan, of advies vragen. Je kunt hier ook terecht voor verdere steun, ongeacht de keuze die je maakt. 

Wil je weten in hoeverre je belast bent door de zorg voor je naaste? Maak de Mantelzorgtest en weet binnen 5 minuten in hoeverre je belast bent. Ook krijg je tips hoe hier mee om te gaan. 

0 reacties

Samen met jou en andere mantelzorgers willen we ontdekken wat we nog allemaal kunnen verbeteren aan dementie.nl.

Geef ons advies