Tip
geschatte leestijd 1 min

Tips om goed om te gaan met rusteloosheid

Als je naaste vaak onrustig is, kun je proberen de oorzaak van haar onrust te achterhalen. Mogelijk is haar gedrag een reactie op onrust in haar omgeving. Of misschien heeft ze pijn of last van een ander lichamelijk ongemak. Kan het zijn dat ze haar energie niet kwijt kan of zich verveelt? Hebben haar bewegingen misschien te maken met iets wat ze vroeger vaak deed? Hoe je het beste kunt reageren op het onrustige gedrag, is afhankelijk van de vermoedelijke oorzaak ervan.

Wanneer vertoont je naaste het onrustige gedrag? 

  • Probeer te ontdekken op welke momenten je naaste rusteloos wordt. Bij veel mensen is dat aan het einde van de dag. Dit wordt ook wel ‘sundowning’ genoemd. Die onrust kun je misschien opvangen door je naaste te vragen klusjes te doen, zoals tafeldekken, groente snijden of aardappels schillen.
  • Noteer in een dagboek wanneer, waar en bij welke activiteit je naaste onrustig wordt: zo ontdek je misschien de achterliggende oorzaak en kun je gerichter reageren.
  • Als je naaste steeds in dezelfde situaties onrustig wordt, kun je die proberen te vermijden of aan te passen.

Wat kun je eraan doen? 

  • Zorg ervoor dat je naaste zich prettig voelt. Heeft ze het niet te warm of te koud? Heeft ze geen honger of dorst? Moet ze misschien naar het toilet?
  • Heeft je naaste te veel energie, zorg dan dat ze voldoende beweegt of laat haar wat in het huishouden doen. Denk aan afstoffen, planten water geven, tafeldekken, dansen of puzzelen.
  • Zorg voor een rustige dagelijkse routine. Deel taken op in overzichtelijke stappen.
  • Begin niet te vroeg van tevoren over activiteiten of uitjes die pas later plaatsvinden.  
  • Voorkom verveling en onderneem nieuwe dingen. Ga bijvoorbeeld naar een markt of winkelcentrum, of nodig vrienden en familieleden uit.
  • Stel minder eisen aan je naaste en bied onopvallend hulp aan, zonder aan te dringen.

Wat kun je doen als onrust de vorm aanneemt van agressie? 

  • Blijf rustig en ga geen confrontatie aan.
  • Ga lichamelijke agressie uit de weg. Trek je terug en geef je naaste tijd om af te koelen.
  • Laat het niet merken als het gedrag van je naaste je bang maakt.
  • Maak oogcontact en probeer je naaste te kalmeren door rustig tegen haar te praten.
  • Vraag wat er aan de hand is. Ga niet in discussie en neem haar gevoelens serieus.
  • Probeer de spanning te doorbreken door even iets anders te doen, alleen of samen.
  • Als je naaste vaak erg agressief of onrustig is, kunnen kalmerende medicijnen uitkomst bieden. Overleg over het gebruik hiervan eerst met de behandelend arts en geef nooit zomaar een kalmerend middel.
2 reacties
Tonen: Nieuwste reacties