Informatie
geschatte leestijd 2 min

Dementie voorkomen

Er wordt veel onderzoek gedaan naar het ontstaan en de oorzaken van dementie. Het is helaas nog niet bekend hoe we dementie kunnen voorkomen. Wel weten we dat er bepaalde risicofactoren zijn. Door deze te vermijden, kun je de kans op dementie verkleinen. In dit artikel geven we je tips.

Dementie is een ingewikkelde ziekte. Bij het ontstaan spelen veel verschillende factoren een rol. Veel van die factoren spelen ook een rol bij hart- en vaatziekten. Wat slecht is voor je hart is ook slecht voor je brein. Met een gezonde levensstijl kun je dementie niet helemaal voorkomen, wel de kans erop verkleinen. Gemiddeld krijgen mensen die de belangrijkste risicofactoren vermijden tot zo'n 5 jaar later dementie.

Veel onderzoekers geloven dat 5 tot 10 procent van alle dementie te voorkomen is met een gezonde levensstijl. Uit onderzoek blijkt dat ook bij het overstappen op gezondere gewoontes geldt: beter laat dan nooit. Zo hebben ex-rokers van 65 jaar en ouder dezelfde - lagere - kans op dementie als mensen die nooit hebben gerookt. 

Tips voor een gezondere levensstijl

Niet roken
Roken vergroot de kans op de ziekte van Alzheimer met 45 procent. Stoppen met roken is voor de meeste mensen niet gemakkelijk. Vraag gerust je huisarts om hulp. Op die manier heb je een grotere kans dat je stoppoging slaagt. Meer informatie over stoppen met roken vind je op thuisarts.nl.

Blijf op gewicht
Overgewicht verhoogt het risico op dementie. Op de website van het voedingscentrum.nl kun je berekenen of je een gezond gewicht hebt. Wanneer je te zwaar bent, vind je op dezelfde site een stappenplan om een gezond gewicht te bereiken en te houden. Schakel eventueel de hulp in van een diëtist.

Let op je cholesterol
Cholesterol is een stof die je binnen krijgt via je voeding. Je lichaam heeft cholesterol nodig, maar teveel is niet goed. Een verhoogd cholesterol geeft een hoger risico op hart- en vaatziekten. Mensen met hart- en vaatziekten hebben een grotere kans op dementie. Op thuisarts.nl lees je welke dingen voor een verhoogd cholesterol kunnen zorgen. Val je in de risicogroep? Laat je cholesterol dan meten door de huisarts. 

Eet gezond
Gezond eten is belangrijk. Een mediterraan dieet wordt gezien als een gezond dieet. Dit bestaat uit veel groente en fruit, pasta, noten, zaden, vis en olijfolie. Rood vlees, volvette zuivelproducten, eieren en producten met veel suiker kun je beter beperkt gebruiken.

Drink weinig alcohol
Veel alcohol drinken is ongezond. Het verhoogt de kans op verschillende ziekten, waaronder dementie. Het voedingscentrum adviseert geen alcohol te drinken of niet meer dan 1 glas alcohol per dag. Meer dan 1 glas per dag heeft alleen maar negatieve gezondheidseffecten.

Beweeg voldoende
De norm voor voldoende beweging is 5 keer 30 minuten per week. Wandelen, fietsen, maar ook het huishouden doen, zijn goede manieren van bewegen. Het gaat om de inspanning die het kost en die een betere doorbloeding oplevert. In het artikel Tips om te blijven bewegen lees je ideeën om (samen) te doen.
Professor Erik Scherder legt in de video nog eens uit hoe belangrijk bewegen is, ook als bewegen je veel moeite kost.

Bewegen en dementie
Lang zult u wonen met dementie

Houd je hersenen actief
Actieve hersenen blijven langer gezond. Mensen die hun hersenen actief houden, kunnen de symptomen van dementie beter opvangen. Blijf daarom je hersenen prikkelen. Afwisseling is daarbij het toverwoord. Alleen maar kruiswoordpuzzels of geheugenspelletjes spelen, heeft geen aantoonbaar effect. Het gaat erom dat je verschillende dingen onderneemt. Volg een opleiding of cursus, ga vrijwilligerswerk doen en blijf sociaal contact opzoeken.

Erfelijkheid

Dementie is in de meeste gevallen niet erfelijk. Wanneer er in je familie een erfelijke variant van dementie voorkomt, is het lastiger om de kans op dementie te verkleinen. Lees meer over erfelijkheid bij dementie.

Meer weten over het voorkomen van dementie?

Lees dan onze brochure Kans op dementie verkleinen.

Gerelateerde artikelen:
Informatie
2 reacties
Tonen: Nieuwste reacties
Gerelateerde artikelen:
Informatie