Tip
geschatte leestijd 1 min

Tips om tijd voor jezelf te creëren

In het begin kun je je naaste misschien nog wel alleen laten als jij naar je vaste kaartavond gaat. Maar wat doe je als je merkt dat dit niet meer gaat? Je hebt je eigen hobby’s nodig om de zorg voor haar vol te kunnen houden. Overbelasting is een reëel gevaar voor mantelzorgers. Voorkom overbelasting door goed voor jezelf te zorgen, alleen op die manier kun je lang voor je naaste zorgen.

  • Hoe moeilijk het ook is, praat erover. Neem de tijd om mensen in je omgeving uit te leggen wat er aan de hand is. Je kunt ook altijd de Alzheimertelefoon bellen: 7 dagen per week van 9.00 tot 23.00 uur op 0800 5088.
  • Het Alzheimer Café of Alzheimer Theehuis is een veilige plek voor een goed gesprek. Het zijn maandelijkse bijeenkomsten, ook bij jou in de buurt of regio.
  • Schroom niet om familie, vrienden en buren om hulp te vragen. Je naaste een avondje gezelschap houden of iedere week een uurtje samen in de tuin werken is voor veel mensen een vraag waar ze je graag bij helpen. Denk ook aan de kleinkinderen, die vinden het vaak fijn om iets concreets als een avondje kaartspelletjes te kunnen doen.
  • Blijf zelf leuke dingen doen. Draag de zorg voor je naaste even over zodat jij tijd hebt voor je hobby of er even tussenuit kan.
  • Zoek professionele hulp want je hoeft het niet allemaal zelf uit te vinden. Vraag raad aan je huisarts of casemanager, of neem contact op met het

    Wmo-loket

    Wmo-loket

    Sinds 1 januari 2015 zijn de gemeentes verantwoordelijk voor het uitvoeren van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Die wet biedt ook ‘ondersteuning om de mantelzorger tijdelijk te ontlasten’. Sommige gemeentes hebben hiertoe een Wmo-loket, andere werken met wijk- of sociale teams. Op de website van je gemeente vind je waar jij naartoe moet voor deze ondersteuning.

     in je gemeente.
  • Op het forum leg je contact met andere mantelzorgers die zorgen voor iemand met dementie. Deel je ervaringen en vind elkaar daar met tips en goede raad.
  • Schuldgevoelens zijn zelden terecht en maken de zorg voor je naaste alleen maar zwaarder. Fouten maken of je geduld verliezen is heel normaal. Gun jezelf wat ruimte en ontspanning, dat vergroot je veerkracht en maakt dat je je minder machteloos voelt.
  • Is je naaste je partner, dan verandert je liefdesrelatie in een zorgrelatie en dat is wezenlijk anders. Probeer je verwachtingen bij te stellen want waarschijnlijk heeft je geliefde niet door wat je allemaal voor haar doet. Ze zal je misschien het gevoel geven dat je haar in de steek laat als je gaat tennissen. Het is moeilijk, maar gun jezelf je sportavond want daarna ben jij er weer helemaal.

 

0 reacties